Jumaat, 14 Mei 2010

Life is unpredictable



Avanza kesayanganku ditarik oleh kren ke Balai Polis.

Hari sabtu yg lepas aku mendapat panggilan talipon menyatakan mak saudaraku di kg meninggal dunia...Aku pada masa tu sdg berfasilitator terpaksa membantalkan kijer separuh jalan.Pada awalnya aku bercadang utk menaiki bas sahaja pulang ke Perak,,,namun dlm perjalanan pulang dr D village aku memutuskan membawa anak2 pulang ke kampung dgn menaiki kereta..kelam kabut Anis mengemas barang2 ..jam 5.30 aku pun memulakan perjalana...setiba kami diSeremban hujan turun dgn lebat sekali jalan licin..tetapi memandangkan aku hendak memberi penghormatan terakahir kpd jenazah aku pun memandu dgn agak laju 120km/j dalam hujan ...setiba di area Senawang tiba2 kereta jem...di penurun bukit..TIba2 break kereta tidak berfungsi...aku hampir panik dan menjangka akan berlaku kecelakaan..Tetapi aku dgn cepat bertindak membuat aksi driff dgn melelong-lelongkan kereta kekiri kekanan...supaya lambat utk spai ke kumpulan kereta yg sedang jem...bila kereta dapat ku perlahankan lantas aku menarik handbreak dan mengarahkan kereta ke arah divider sebelah kanan highway..wahhh kereta berhenti kurang satu kaki dr kereta yg sedang jem.dan lebih kurang ssejengkal dr divider.Tanpa melenggahkan masa aku terus memandu juga kerana sekiranya aku berhenti pasti ada kereta yg laju akan melanggar aku dlm hujan ini....dgn tgn mengigil aku minta anak ku Anis minuman...terketar2 tgn ku memegang stering namun smgt ingin pulang ke kg dgn cepat membuak2...aku sampai di kg dgn selamat pd pukul 8.55..congakan aku dlm 3 jam setengah aku memandu dr melaka keKampar Perak.Alhamdullillah aku spai 5 minit awal dr kereta jenazah yg membawa arwah mak saudaraku dr rumah anaknya Paka Terengganu...malam itu juga jenazah dikebumikan,,alhamdullilah semuanya berjalan lancar..pengalaman aku mengucup mayat merupakan suatu yg menakjubkan...Keesokan hari pd sebelah petang aku dan adik beradikku ingin pulang bersama2...Olehkerana keletihan dan kurang semangat utk memandu aku meminta adikku memandu utk ku sehingga ke Kl dan aku akan memandu ke Melaka...Setiba di Sungkai highway tiba2 agak slow....tiba2 kereta dihadapanku berhenti kerana sebuah kereta memotong dgn cr bahaya yg membuatkan dia terberhenti,,,Adik aku memberek kereta tapi malangnya jarak agak dekat dan kereta kami melanggar ponggong kereta Vios tersebut...TIdak spai setengah minit kereta kami dihentam 2 kali dr belakang..Merz dan Kia..uhhhh segala-galanya berlaku didepan mata dlm sekelip mata...Sudah ditakdirkan aku kemalangan ..macamana dielakan tetap berlaku jua,,,,,,,Sejak hari itu hingga hari ini aku tidak berani memandu laju,,,paling tinggi adalah 90km sejam....itulah iktibar untukku...Alhamdulillah aku dan anak2 aku selamat tanpa kecederaan..cuma perasaan terkejut yg melanda...Kepadamu Ya Allah..kepadaMu aku berserah hidup dan matiku hanyalah untukmu...hindarkan aku dan keluargaku dari kemalangan dimasa-masa akan datang...aminnnnnnnnnnnnnnn

4 ulasan:

My Life My World berkata...

Syukur, awak dan anak anak tak apa apa. Kita kalau dah cukup berhati hati, tapi kalau ada orang lain yang tak berhati hati di Jalan Raya, tetap kena jugak. Sabar banyak banyak ya Miza...

mizadgreat berkata...

tq chik,,,,,hidup mesti ada pasang surut

tunbegia berkata...

miza, ko dah kena TAG, sila amik Sunshine Award kat blog haku nooo,

salamm,

mizadgreat berkata...

Teringat avanzaku dlm kenangan now aku dah ada bf baru