Ahad, 24 Januari 2010

Kaulah Bahgia kaulah Derita..(2)

Rentetan aku menukar pitching dan volume suara terhadap anak-anak...mereka telah menunjukkan feedback yg buat hati ku bagai dicarik2....Apataknya sikembar dah kata
Mama dah jadi jahat...nak tinggal dengan ayah lagi best..nanti ayah akan beli semua yg kita nak....aku cakap kalau nak makan saper nak masak..depa kata ayah akan bawa makan kat kedai......wahhh semakin mencabar rupanya anak2 aku ni.....dari hari sabtu sampailah hari ahad mereka dok cakap tak sabar2 nak tinggal dengan ayah.....Mama dah jadi garang Mama dah kuat membebel...tapi sebenarnya setiap kali aku meninggikan suara aku rasa bersalah dengan diri sendiri tapi niat untuk mendidik.....sekurang-kurangnya Kak Long tak berani pegang hphone miliknyer selagi ia dalam handbag aku...Faqar dan Kak Long pulak akan bangun dr depan tv bila aku cakap psal sembahyang walaupun diulang lebih 3 kali....

Kenapa anak lebih mendengar kata ayah dari ibu..padahal ibulah yang penat2 dirumah dan mencari rezeki....dulu aku pun sama ..takut dengan ayah....masa anak aku masih punya ayah yang tinggal serumah mereka pun takut dengan ayah..cakap sekali terus buat.....
Dalam kepenatan mendidik anak-anak aku mula berfikir......kenapa ada orang mudah hidupnya dan kenapa ada orang sukar perjalanan hidupnya....Ada orang hidup senang, punya harta,punya suami misali, punya anak-anak yang patuh dengan ibubapa dan cemerlang disekolah...ada orang nasib nyer bertingkat-tingkat masalahnya....suami penagih, anak mengandung anak luar nikah diri sendiri kerja kais pagi makan pagi kais petang makan petang dan adakalanya kais2 pun tak dapat makan....aduhai misteri alam sukar untuk dimengerti..hanya iman yang memberi petunjuk segalanya dan hanya taqwa yang jadi penawarnya...Terkadang bisikan syaitan menghembus tempias kebencian padaMu...tapi aku fikir kenapa melihat orang yg lebih bernasib baik..kenapa tidak melihat yg lebih buruk nasibnya dari kita....
Adakala ilmu akal yg tinggi juga bisa disesatkan dengan sikap tidak bersyukur....
Orang yang tidak bersyukur dan menerima kelemahan diri dan menyalahkan orang lain tidak akan berasa nikmatnya hidup......Aku rasa aku terkadang menjadi orang yang tidak bersyukur Ramai yang berkata terimalah seseorang seadanya ..tetapi bagaimana hati dan perasaan hendak menerima ,jika dengan menerimanya akan hanya merobek-robek hati dan rasa. ....oh Tuhan semakin berusia semakin sukar teka-teki kehidupan ini.....

2 ulasan:

Mrs Taz berkata...

Banyak² bersabar Miza .. insyaAllah hidup macam roda hari ni kita susah esok² kita senang plak .. jangan putus asa ok?

mizadgreat berkata...

tq zia.....terkadang apabila meluahkan perasaan di blog kekusutan akan membuatkan aku rasa lega....